Trądzik jest chorobą, która kojarzy się głównie z okresem dojrzewania. Niestety nie jest to prawda. W wielu przypadkach trądzik nie mija wraz z zakończeniem etapu dojrzewania lub mija na jakiś czas, a następnie pojawia się ponownie. Z trądzikiem w wieku dorosłym częściej borykają się kobiety, jednak u wielu mężczyzn problem ten jest również obecny.

Kobieta z trądzikiemJakie są przyczyny występowania trądziku u dorosłych?

Trądzik u dorosłych może mieć różne podłoże. Najczęstszą jego przyczyną są zaburzenia gospodarki hormonalnej.

Skłonność do tworzenia się zmian trądzikowych bywa również spowodowana czynnikami genetycznymi, takimi jak niewłaściwy sposób rogowacenia naskórka, czy skłonność do nadprodukcji sebum.

Częstą przyczyną trądziku u osób dorosłych jest stres oraz stosowanie leków, w tym środków antykoncepcyjnych.

Trądzik może być powodowany również czynnikami, na które ma się wpływ, takimi jak używanie niewłaściwie dobranych kosmetyków kolorowych, niezmywanie makijażu na noc, nieodpowiednia dieta, używki.

Jak przeprowadza się leczenie trądziku?

Nie ma jednego, uniwersalnego sposobu na leczenie trądziku. Terapia uzależniona jest od stanu skóry i rodzaju zmian. Przykładowo trądzik różowaty wymaga innej pielęgnacji niż trądzik zaskórnikowy.

Leczenie trądziku może trwać bardzo długo, nawet wiele lat.

Przed rozpoczęciem terapii potrzebne może okazać się wykonanie szeregu badań. Są to głównie badania poziomu różnych hormonów we krwi, np. testosteronu, prolaktyny, hormonów tarczycy czy insuliny.

Leczenie trądziku najczęściej ma charakter zewnętrzny. Stosuje się różnego typu kremy, roztwory i maści. Wykorzystywane są również antybiotyki i retinoidy. W najbardziej zaawansowanych problemach z trądzikiem stosuje się doustne leczenie izotretinoiną.