Nadciśnienie tętnicze jest stanem, w trakcie którego ciśnienie krwi utrzymuje się na zbyt wysokim poziomie. Rozpoznaje się je, gdy wartość ciśnienia skurczowego i rozkurczowego przekracza 140/90 mmHg. W Polsce aż 32% osób choruje na nadciśnienie tętnicze, jest to jedna z najczęściej występujących chorób. Nieleczone, może prowadzić do poważnych powikłań, takich jak udar mózgu czy retinopatia nadciśnieniowa.

Nadciśnienie tętniczeJakie są przyczyny nadciśnienia tętniczego?

Jest wiele przyczyn nadciśnienia tętniczego. Na część z nich pacjent ma wpływ, gdyż wynikają z niezdrowego trybu życia. Są to nieodpowiednia dieta i wynikająca z niej otyłość, palenie papierosów, nadużywanie alkoholu oraz stosowanie niektórych środków psychoaktywnych.

Przyczyny powstawania choroby niezależne od pacjenta to niektóre choroby przewlekłe. Często są to zaburzenia pracy nerek, choroby tarczycy, układu nerwowego oraz nadnerczy.

Na występowanie nadciśnienia tętniczego mają wpływ również predyspozycje genetyczne, środowisko, bardzo silny stres, przyjmowanie niektórych leków przeciwbólowych i przeciwgorączkowych. U części kobiet nadciśnienie pojawia się w ciąży.

W jaki sposób leczy się nadciśnienie tętnicze?

Jedną z istotnych kwestii w leczeniu nadciśnienia tętniczego jest zlikwidowanie tych powodów powstawania go, na które pacjent ma wpływ. Warto zacząć od zmiany diety na zdrowszą. W tym celu najlepiej udać się do dietetyka. Zapraszamy do naszego dietetyka w Warszawie, który pomoże dobrać dietę zgodną z potrzebami i preferencjami żywieniowymi pacjenta.

Ważne jest również rozpoczęcie codziennej aktywności fizycznej. Połączenie odpowiedniej diety i ćwiczeń pomoże zrzucić nadprogramowe kilogramy.

Warto również rzucić nałogi.

Poza tym konieczne może okazać się leczenie farmakologiczne. Zdarza się, że leki muszą być brane do końca życia.