Naczyniak to problem skórny najczęściej pojawiający się u małych dzieci. Zmiana może pojawić się w różnych częściach ciała, dlatego tak ważne jest, aby obserwować dziecko. Oczywiście zdarza się, że także wśród osób dorosłych obserwuje się naczyniaki. Warto zatem wiedzieć jak wyglądają i w przypadku ich pojawienia się, niezwłocznie udać się do lekarza.

naczyniak u dzieckaCzym jest naczyniak?

Naczyniak to zmiana, która przyjmuje postać plamy lub guza naczyniowego. Powstaje w wyniku przerostu małych naczyń krwionośnych. Naczyniak jest uznawany za łagodny nowotwór skóry i tkanki podskórnej. Wielkość oraz kształt naczyniaka zmienia się w trakcie jego wzrostu. Dlatego bardzo ważna jest jego obserwacja. Najczęściej naczyniak pojawia się w obrębie głowy i szyi. Nieco rzadziej występuje w obszarze tułowia oraz kończyn. Warto również mieć na uwadze, że naczyniak może pojawić się na narządach wewnętrznych takich jak wątroba, trzustka, płuca i przewód pokarmowy.

Jakie są objawy naczyniaka?

Wygląd naczyniaka oraz objawy, jakie występują podczas jego pojawienia się, będą różne w zależności od rodzaju naczyniaka. Naczyniak występuje w kilku odmianach, a do najczęstszych zalicza się naczyniaki płaskie, jamiste oraz zwykłe. Do naczyniaków powierzchownych należą lekko czerwone guzki, z kolei te o zabarwieniu niebieskim są głęboko osadzone w ciele. Zazwyczaj do jedynych objawów zalicza się pojawienie się zmiany, jednak może również wystąpić gorączka i ból w przypadku zakrzepicy w obrębie naczyniaka. W takim przypadku należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza.

Jak przebiega leczenie naczyniaka?

Leczenie problemów skórnych, do których zalicza się naczyniak, jest uzależnione od fazy zaawansowania. W przypadku naczyniaków zazwyczaj nie podejmuje się leczenia, ponieważ ten rodzaj łagodnej zmiany w większości przypadków sam zanika. Jeśli tak się nie stanie, należy rozpocząć leczenie, do którego zalicza się farmakologię oraz laseroterapię. Dzięki wiązkom lasera wzrost guza zostaje zahamowany, a jego barwa staje się mniej wyraźna. W naszej klinice można skorzystać z kilku rodzajów lasera, dzięki czemu leczenie naczyniaka będzie bardziej skuteczne.