Bujne i gęste włosy to niewątpliwie pożądany i podziwiany element urody. Nic dziwnego, ponieważ odsłonięte obszary skóry głowy nie prezentują się zbyt atrakcyjnie, będąc poważnym problemem estetycznym, który powoduje wiele frustracji. Niestety coraz więcej osób, szczególnie w młodym wieku, zmaga się nadmiernym wypadaniem włosów, spowodowanym łysieniem plackowatym. Temu procesowi jednak w pewnym stopniu można zapobiec, a nawet przywrócić skórze głowy dawny wygląd, dzięki zastosowaniu profesjonalnej terapii dermatologicznej.

ŁysienieŁysienie plackowate – jakie daje objawy i co jest przyczyną choroby?

Łysienie plackowate to przewlekła choroba zapalna owłosionej skóry głowy, w wyniku której dochodzi do miejscowego łysienia, przez uszkodzenie mieszków włosowych. Obszary pozbawione włosów są wyraźnie odgraniczone, a odsłonięta skóra nie jest dotknięta żadnymi zmianami – jedynie w niektórych przypadkach może wystąpić świąd pozbawionych włosów ognisk.

Często łysienie plackowate występuje jako choroba współistniejącą przy innych schorzeniach dermatologicznych, stanach zapalnych oraz chorobach autoimmunologicznych. Podłożem choroby mogą być także czynniki psychosomatyczne, m.in.: stany depresyjne, nerwica, silny stres oraz inne zaburzenia psychiczne. Ponadto łysienie plackowate może być dziedziczone – co stanowi przyczynę tej choroby u ok. 20-60% pacjentów. Jest to choroba nawrotowa i szybko postępująca, dlatego im szybciej zostanie podjęte odpowiednie leczenie, tym większa szansa na odbudowę owłosienia, uniknięcie całkowitej utraty włosów oraz nawrotów choroby.

W jaki sposób można poradzić sobie z łysieniem plackowatym?

Leczenie łysienia plackowatego to bardzo złożony i długotrwały proces, który nie w każdym przypadku przynosi oczekiwane rezultaty. Obecnie jednak nowoczesne terapie dermatologiczne pomagają pacjentom poradzić sobie z tą uciążliwą chorobą. Do najskuteczniejszych metod leczenia łysienia plackowatego w gabinecie dermatologicznym należą:

• terapia osoczem bogatopłytkowym – jest to wyjątkowo skuteczna metoda, opierającą się na wstrzykiwaniu do skóry odpowiednio spreparowanej krwi o wysokim stężeniu płytek krwi, które powodują namnażanie i regenerację komórek oraz stymulują tworzenie nowych naczyń krwionośnych. Dzięki temu pobudzają do pracy mieszki włosowe oraz zapobiegają ich zanikaniu.
  • mezoterapia igłowa – polega na wstrzykiwaniu leczniczej substancji, która odżywia, wzmacnia i pobudza mieszki włosowe do wytwarzania włosów.

Oprócz zabiegów dermatologicznych ważne jest także pełne lub częściowe wyeliminowanie czynników, które mogą wpływać na rozwój choroby, m.in.: stresu, nieprawidłowej diety, ciasnego upinania włosów. Jeśli przyczyną łysienia plackowatego są choroby autoimmunologiczne, wówczas niezbędna będzie farmakoterapia lekami immunosupresyjnymi.