Nie wszystkie zmiany skórne wymagają natychmiastowej interwencji lekarskiej. Jeśli masz cerę wrażliwą, suchą, skłonną do podrażnień, mogą często pojawiać się na niej zaczerwienienia i złuszczony naskórek. Takie problemy wymagają jedynie odpowiedniej pielęgnacji. Jak odróżnić niegroźne objawy od zmian, które mogą zwiastować poważną chorobę?

Zmiany na skórzeSkóra jest barierą między organizmem a środowiskiem zewnętrznym. Jeśli jest delikatna, reaguje nadmiernie na czynniki zewnętrzne i zazwyczaj wystarczy wzmocnić ją specjalnymi preparatami. Zdarza się jednak, że została podrażniona bardzo mocno lub manifestują się na niej choroby wewnętrzne. Wtedy jak najszybciej trzeba zgłosić się do lekarza.

Każda zmiana, która nie zniknie w ciągu kilku dni, powinna być obserwowana. Szczególnie jeśli zaczyna się powiększać, zmieniać kolor lub swędzieć, należy zgłosić się do dermatologa. Podobnie, jeśli zmian pojawiło się więcej niż jedna, może to świadczyć o chorobie wewnętrznej. Lekarz wstępnie oceni, czy zmiana wygląda groźnie, a w razie potrzeby swoje przypuszczenia potwierdzi dermatoskopią, badaniem histopatologicznym lub zleci badania ogólne.

Najbardziej groźne zmiany na skórze

Na szczęście większość zmian pojawiających się na skórze to zmiany niegroźne. Wiele z nich jest jedynie defektem kosmetycznym, jak włókniaki czy brodawki łojotokowe. Czasami jednak ich obecność powoduje krwawienia, ponieważ zahaczają one o części garderoby czy biżuterię. W takim wypadku warto poradzić się dermatologa, jak usunąć lub zmniejszyć zmianę.

Wśród guzków zdecydowana większość to nowotwory łagodne, dlatego nie należy panikować, gdy coś podejrzanego pojawi się na skórze. Najczęściej spotykane są włókniaki, naczyniaki rubinowe i gwiaździste. Kaszaki to torbiele naskórkowe, a tłuszczaki – podskórne, miękkie guzki. Osobną grupę zmian skórnych stanowią znamiona barwnikowe. Mogą mieć one różne kształty, kolory (najczęściej beżowe, brązowe) oraz przyczyny. Wizyta u dermatologa jest wskazana przy każdej nowej zmianie, ponieważ niewielki ich odsetek to czerniak, czyli złośliwy nowotwór skóry.